"У 2002 році здійснено кілька кроків в напрямку підвищення ролі Міністерства як нормотворчого центру. Надалі нормопроектувальна функція посилюватиметься, і з роками вона стане домінуючою в роботі системи юстиції." - заявив Міністр юстиції України Олександр Лавринович сьогодні, 27 грудня 2002 року, під час прес-конференції по підсумках роботи Міністерства у році, що минає. Олександр Лавринович послався на світову практику, яка свідчить, що функцію нормопроектування переважно виконує єдиний нормотворчий центр в системі юстиції. "У зв\'язку з цим Міністерство юстиції підготувало пропозиції нормативного характеру з тим, щоб можна було поетапно вирішити цю проблему і в Україні. Цьому було присвячене спеціальне спільне засідання Кабінету Міністрів України." - повідомив Міністр. Ініціативу Мін\'юсту Олександр Лавринович пояснив недосконалою технікою нормопроектування в Україні.
У ході прес-конференції Міністр юстиції також повідомив, що у 2002 році Міністерством розроблено кілька важливих законопроектів, що мають забезпечувати етапність адміністративної реформи в державі і що стосуються функціонування системи управління та самоврядування в державі. Зокрема, у 2002 році Міністерством розроблено 51 законопроект. Із них на сьогодні знаходяться на розгляді у Кабінеті Міністрів України та в Адміністрації Президента України - 22; у Верховній Раді України - 29; розробляється Мін\'юстом України законопроектів на даний час - 2; розроблено проектів актів Президента України -10; розроблено проектів актів Кабінету Міністрів України - 18.
У планах на наступний рік, повідомив Олександр Лавринович, обов\'язкова розробка 18 законопроектів, які є необхідними для реалізації конституційних положень та адміністративної реформи. "Це звичайно не означає, що не буде й інших розробок, якщо виникне така потреба" - уточнив він.
У ході прес-конференції Міністр юстиції також підбив підсумки по виконанню ще однієї функції Міністерства юстиції, яка стосується нормативних актів в Україні - експертній. "Ця функція потрібна для того, щоб в Україні не існувало інструкцій та наказів, які приймаються всупереч чинним нормам законів України чи постановам Кабінету Мінстрів." - підкреслив Міністр.
За його словами, на сьогодні Мін\'юст здійснює експертизу нормативних актів в двох напрямках. Перший - на прохання Верховної Ради уже ухвалених законів перед поданням на підпис Президенту України. "Ця функція не завжди є помітною. Але вона є відповіддю на питання, чому уже ухвалений закон не набуває чинності через те, що застосовується право вето Президента" - підкреслив Міністр. Крім того, за його словами, Мін\'юст здійснює експертизи на доручення Кабінету Міністрів - всіх без винятків проектів указів Президента та проектів постанов Кабінету Міністрів. У 2002 році підготовлено висновків Мін\'юсту за результатами правової експертизи 47 Законів України, які направлені на підпис Президенту України, та 3045 проектів нормативно-правових актів (з них із зауваженнями майже кожний другий). Усього проектів Законів України - 700; проектів актів Президента України - 252; проектів актів Кабінету Міністрів України - 2088; проектів інших - 5.
Другий напрямок, за словами Олександра Лавриновича, це експертиза, яка проводиться щодо нормативних актів органів виконавчої влади перед їх реєстрацією. Станом на кінець грудня 2002 року в Міністерстві юстиції було зареєстровано понад тисячу нормативних актів, по системі юстиції - близько 2,5 тисяч.
Олександр Лавринович повідомив, що на сьогодні спостерігається позитивна тенденція в зменшенні на 20 відсотків кількості відмов в реєстрації нормативних актів. В 2002 році Міністерством відмовлено в реєстрації близько 200 установам, які подали на реєстрацію нормативні акти, з них більше 100 - остаточно, 97 працюють над приведенням документів у відповідність з вимогами чинного законодавства. По Україні відмовлено в реєстрації близько 500 нормативних актів.
Прес-служба Міністерства юстиції України