Проект Закону України "Про місто-герой Севастополь" розроблено Міністерством юстиції України в розвиток статей 118, 133 та 140 Конституції України, відповідно до яких спеціальний статус міста Севастополя, особливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування в місті Севастополі визначаються окремим законом.
Передумовами спеціального статуту міста Севастополя є геополітичні, історичні та інші особливості міста. Статус міста Севастополя також обумовлений спільним базуванням Військово-Морських Сил України і тимчасовим перебуванням основної бази Чорноморського флоту Російської Федерації та особливостями здійснення виконавчої влади, місцевого самоврядування відповідно до Конституції України та законів України.
Так, Розділи III та IV проекту визначають особливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування у місті Севастополі, які полягають, зокрема у тому, що Севастопольська міська та районні у місті держадміністрації крім здійснення виконавчої влади у місті Севастополі, також забезпечують виконання повноважень виконавчого органу відповідно Севастопольської міської та районних у місті рад.
У проекті визначаються особливі повноваження місцевих держадміністрацій у місті Севастополі та Севастопольської міської ради. Серед зазначених повноважень місцевих держадміністрацій: створення необхідних соціально-культурних, санітарних, екологічних та житлово-комунальних умов для проживання в місті військовослужбовців, членів їхніх сімей та обслуговуючого персоналу Військово-морських сил України і Чорноморського флоту РФ, розташованих на території міста; забезпечення здійснення державного нагляду та контролю за дотриманням законодавства про дорожній рух; розгляд і внесення в установленому порядку пропозицій щодо планів і програм будівництва та реконструкції об\'єктів міста тощо.
До особливих повноважень Севастопольської міської ради належить, зокрема, прийняття у межах своїх повноважень рішень про надання фінансової допомоги відповідним категоріям громадян за рахунок коштів бюджету міста, благодійних надходжень; прийняття рішень про надання відповідно до законодавства пільг щодо сплати місцевих податків і зборів підприємствам, установам та організаціям, діяльність яких має важливе значення для економічного, соціального та культурного розвитку міста; установлення статусу курортно-рекреаційних зон у межах міста та розміри курортного збору.
У проекті передбачаються положення щодо видання, набрання чинності та скасування актів Севастопольської міської ради, районних у місті рад, Севастопольської міськдержадміністрації та районних у місті держадміністрацій. Наприклад, є новацією положення, що нормативно-правові акти Севастопольської міської та районної у місті ради підлягатимуть реєстрації у Севастопольському міському управлінні юстиції. Також передбачається врегулювати порядок зупинення дії актів органів місцевого самоврядування у м. Севастополі, який на даний час не визначено чинним законодавством.
Голові Севастопольської міської ради надано право звертатися до суду за рішенням міської ради щодо визнання незаконними актів місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальної громади міста, а також повноваження Севастопольської міської ради.
Підсумовуючи, слід зазначити, що прийняття цього Закону врегулює прогалину у законодавстві в частині визначення спеціального статусу місті Севастополя та особливостей здійснення в ньому виконавчої влади і місцевого самоврядування відповідно до Конституції України.
Таким чином, цей Закон створить необхідні умови для повноцінної реалізації місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування у місті Севастополі їх повноважень, враховуючи спеціальний статус міста.
Прес-служба Міністерства юстиції України