Протокол № 5 засідання Громадської ради при Міністерстві юстиції України від 21 грудня 2012 року

21 грудня 2012 року м. Київ

Присутні: 27 членів Громадської ради при Міністерстві юстиції України;
Відсутні: 7 членів письмово попередили про неможливість бути присутніми через хворобу, роботу, відрядження, народження сина, захист дисертації.
27 членів не повідомили про причини своєї відсутності.

Головуючий на засіданні: Курдельчук Д. М., Голова Громадської ради
Секретар засідання Орловський О. С., Секретар Громадської ради
Присутні представники Міністерства юстиції України: Мартиненко С.В., Рудь В.Л., Цимбаліста О.Р., Юрченко Д.Ю.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1) Інформація Голови Ради щодо роботи у 4 кварталі 2012р., виключення зі складу Ради осіб, які систематично не відвідують її засідання.

2) Правові умови для впровадження пріоритетів Програми економічних реформ на 2010-2014 роки (Оліфер Г.І.);

3) Формування складу ініціативної групи з підготовки установчих зборів для формування нового складу ГР;

4) Різне.

1. СЛУХАЛИ: Інформація Голови Ради щодо роботи у 4 кварталі 2012р., виключення зі складу Ради осіб, які систематично не відвідують її засідання.

ВИСТУПИЛИ:
- Заступник Міністра юстиції Ворона Д.М.: Повідомив про реформування системи державного управління, про заходи, які здійснюються Міністерством у сфері антикорупційної політики, щодо забезпечення ефективного функціонування системи прав на нерухому майно та їх обтяжень, щодо створення системи надання безоплатної правової допомоги, щодо участі Громадської ради у нормотворчій роботі Міністерства, щодо політичної мотивації у вироку Юлії Тимошенко.

- Заступник директора Департаменту взаємодії з органами влади, начальник Управління взаємодії з Державними службами України Мартиненко С.В.: Повідомила, відповідаючи на запитання від членів Громадської ради, про причини затримки у виготовленні посвідчень членів Громадської ради при Мін’юсті і пообіцяла найближчим часом посприяти у вирішенні цієї проблеми.

- Курдельчук Д. М.: Поінформував, що на п’ятому засіданні Громадської ради присутні 27 її членів, що означає, що згідно п. 15 Регламенту воно не є правомочним. Питання про систематичну відсутність на засіданнях ради певних її членів і необхідність виключення їх зі списочного складу ради уже піднімалося на третьому засіданні, тоді шляхом голосування 39 осіб було позбавлено членства у Громадській раді при Мін’юсті. Очевидно, що на даний час назріла необхідність забезпечити нормальне функціонування шляхом припинення членства у Раді осіб, які систематично відсутні на засіданнях ГР без поважних причини (більше двох разів поспіль) (п. 4.6. Положення). Такими особами є:

1) Бруньковський О.М. (заступник голови ВК Об’єднання «Національна палата міжнародного співробітництва») відсутність на засіданнях №1, 2, 3 (представник за довіреністю), 4 і 5.

2) Дорофеєв Д.А. (ВГО «За прозорість фінансових ринків») відсутність на засіданнях № 3, 4, 5.

3) Козлов Ю.М. (Всеукраїнський благодійний фонд сприяння розвитку геоінформаційний технологій та послуг «ГІС-Асоціація України») відсутність на засіданнях № 3, 4, 5.

4) Сальков В.В. (Асоціація соціально-економічного розвитку галузей транспорту, зв’язку та інформатизації «Трансінфоком») відсутність на засіданнях №1, 2, 3 (повідомлення про відрядження), 4 і 5.

5) Самойлова А.І. (Товариство «Професійний недержавний пенсійний фонд працівників енергетики та електротехнічної промисловості України») відсутність на засіданнях № 2, 3 (повідомлення про відрядження), 4 (відсутність у зв’язку з роботою) і 5 (відсутність у зв’язку з роботою).

6) Удяк В.І. (Одеський обласний благодійний фонд юристів України) відсутність на засіданнях №1, 2, 3 (представник за довіреністю), 4 і 5.

7) Хілінська С.В. (Відкритий недержавний пенсійний фонд «Резерв Тернопільщини») відсутність на засіданнях № 4 і 5.

8) Храновська О.Г. (Відкритий недержавний пенсійний фонд «Резерв Рівненщини») відсутність на засіданнях №1, 2, 3 (відсутність у зв’язку з роботою), 4 і 5.

9) Шадько О.Г. (Відкритий недержавний пенсійний фонд «Резерв Запоріжжя») відсутність на засіданнях № 2, 3, 4 (відсутність у зв’язку з роботою) і 5.

Тоді ж, 24 квітня 2012 року, Громадською радою було ухвалено рішення за ініціативою А.С. Крупника про внесення змін до Регламенту ради, якими передбачається, що Громадська рада може прийняти рішення у формі заяви, звернення, декларації або іншого акту шляхом дистанційного поіменного голосування по проекту такого акту, розісланого членам Громадської ради, за допомогою письмових, електронних, факсових послань, а також послань SMS з мобільного телефону з ідентифікацією його номеру.

Таким чином, запропонував шляхом дистанційного голосування прийняти рішення щодо виключення зі складу Громадської ради при Міністерстві юстиції України наступних осіб: Бруньковський О.М., Дорофеєв Д.А., Козлов Ю.М., Сальков В.В., Самойлова А.І., Удяк В.І., Хілінська С.В., Храновська О.Г., Шадько О.Г. Повідомив, що організує розсилку відповідних електронних повідомлень членам Ради.

ВИРІШИЛИ:
Доручити Голові Громадської ради організувати і провести електронне голосування щодо виключення зі складу Ради осіб, які систематично відсутні на її засіданнях.

ГОЛОСУВАЛИ: «ЗА» – одноголосоно.

2. СЛУХАЛИ: Правові умови для впровадження пріоритетів Програми економічних реформ на 2010-2014 роки.

ВИСТУПИЛИ:
Оліфер Г.І.: Повідомила, що Національним планом дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» (пункт 17.3), з метою зниження ризиків фінансової системи, підвищення її стабільності та рівня капіталізації, передбачено надання фінансово-кредитним установам можливості перевіряти достовірність поданих документів потенційних позичальників, у т.ч. шляхом забезпечення доступу до інформації про таких позичальників, що міститься у відповідних базах даних органів державної влади.

На сьогодні, в контексті реалізації державних пріоритетів щодо створення умов для підвищення надійності кредитного аналізу платоспроможності позичальників і забезпеченості кредитів та збільшення обсягу інвестицій, залучених в економіку через банківський сектор, надзвичайно актуальним є запровадження механізмів оперативного доступу банків до достовірної інформації про потенційного позичальника.

Зокрема, доступ до інформації, що міститься у Єдиній базі даних про підприємства, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство (держателем якої є Мін’юст), враховуючи значний обсяг кредитів, наданих суб’єктам господарювання (614,8 млрд. грн. або 75% кредитного портфелю банків за даними НБУ на 01.12.2012), та часті випадки використання несумлінними позичальниками процедури банкрутства для уникнення від виконання своїх кредитних зобов’язань.

Можливість перевірки у режимі он-лайн за електронним запитом даних про суб’єктів, відносно яких порушена процедура банкрутства, стан провадження у справі (у т.ч. дата порушення провадження, реєстр вимог кредиторів, склад комітету кредиторів, загальні дані щодо вартості активів, кредиторської та дебіторської заборгованостей та ін. дані, отримані від арбітражних керуючих та господарських судів), сприятиме уникненню банками додаткових ризиків у процесі кредитування та при роботі з проблемною заборгованістю, що дозволить підвищити захист інтересів вкладників і надійність роботи банківської системи.

А також сприятиме виконанню нормативних вимог Національного банку України. Зокрема, вимог постанови Правління НБУ від 25.01.2012 № 23 «Про затвердження Положення про порядок формування та використання банками резервів для відшкодування можливих втрат за активними банківськими операціями» щодо проведення банками оцінки фінансового стану (кредито- та платоспроможності) боржника-юридичної особи для визначення показника ризику кредиту, визначення класу боржника, розрахунку резерву за кредитними операціями тощо.

Пані Оліфер зауважила, що різке зростання проблемної заборгованості у 12,5 разів за 2008-2012 рр. у кредитному портфелі банків (внаслідок кризових явищ 2008-2009 рр.) довело необхідність більш глибокого та повного аналізу інформації, яка надається банку позичальниками на стадії розгляду заявок на отримання кредитів.

І хоча на сьогодні банки мають доступ до низки державних реєстрів у режимі прямого доступу або опосередковано через нотаріусів або інших агентів, проте, лише у лічених випадках доступ організовано на сучасному рівні, з використанням технології веб-сервісів, що дозволяє інтегрувати перевірки у системи автоматизованої обробки кредитних заяв.

Тому також важливо забезпечити можливість оперативного доступу до відповідної інформації у режимі он-лайн (наприклад, шляхом обміну запитами ІТ-систем або ручного запиту через захищені канали / інструменти, що унеможливлять несанкціоновані доступи до цих даних. Або у формі звіту (файлу) певної структури (XML), що повертається он-лайн на запит за ідентифікатором по захищеному протоколу HTTPS).

Аналіз чинного законодавства України, яким регулюються питання функціонування відповідних державних реєстрів та визначається порядок отримання інформації з них отримання інформації, показав, що для забезпечення доступу банків до вищезазначеної бази даних не потребується внесення змін до законів України. Для цього необхідно внести відповідні зміни до нормативно-правових актів, якими регламентується її ведення, зокрема до Положення про Єдину базу даних про підприємства, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, затвердженого наказом Мін’юсту від 15.09.2011 № 3018/5.

Враховуючи викладене та важливість порушеного питання для забезпечення сталого економічного зростання і реалізації пріоритетів державної Програми економічного розвитку, пані Оліфер просила членів Громадської ради підтримати ініціативу Асоціації «Український Кредитно-Банківський Союз» та звернутися до Мін’юсту щодо внесення змін до відповідних нормативно-правових актів, що забезпечать доступ банків до інформації з Єдиної бази даних про підприємства, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство.

ВИРІШИЛИ:
Доручити Голові Громадської ради організувати і провести електронне голосування відносно звернення від імені Громадської ради до Мін’юсту щодо внесення змін до відповідних нормативно-правових актів, що забезпечать доступ банків до інформації з Єдиної бази даних про підприємства, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство.

ГОЛОСУВАЛИ: «ЗА» – одноголосоно.

3. СЛУХАЛИ: Формування складу ініціативної групи з підготовки установчих зборів для формування нового складу ГР.

ВИСТУПИЛИ:
Курдельчук Д.М.: Повідомив про необхідність найближчим часом затвердити склад ініціативної групи з підготовки проведення установчих зборів по формуванню нового складу ГР при МЮ, яка згідно п. 3.4 і 3.5 Положення включає в себе представників Мін’юсту та інститутів громадянського суспільства, а також готує повідомлення про дату, час, місце, порядок проведення установчих зборів, порядок подання заяв для участі в установчих зборах.

Шляхом самовисування власні кандидатури до складу ініціативної групи запропонували: Марієн І.С., Лиховид О.Е., Риков В.В., Свєнтицький В.Ч., Турський В.М., Слєсаренко В.В., Олефір Г.І., Орловський О.С., Фролова М.В., Міхайліді П.М., Нікітіна Т.В., Хабібуллін В.М., Шевченко Н.Ю.

ВИРІШИЛИ:
Обрати до складу ініціативної групи з підготовки установчих зборів для формування нового складу ГР 15 осіб до складу ініціативної групи: Курдельчук Д.М., Марієн І.С., Лиховид О.Е., Риков В.В., Свєнтицький В.Ч., Турський В.М., Слєсаренко В.В., Олефір Г.І., Орловський О.С., Фролова М.В., Міхайліді П.М., Нікітіна Т.В., Хабібуллін В.М., Шевченко Н.Ю. та Рудь В.Л. (представник Міністерства).

ГОЛОСУВАЛИ: «ЗА» одноголосно.

 

Головуючий на засіданні                                                                        Курдельчук Д.М.

 

Секретар засідання                                                                                Орловський О.С.