19.07.2024 Звіт про проведення електронних консультацій з громадськістю щодо проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації системи державних архівів»

Міністерство юстиції України спільно з Державною архівною службою України відповідно до Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року № 996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» провело громадське обговорення проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації системи державних архівів» (далі – проєкт Закону України).

Проєктом Закону України передбачено врегулювання на законодавчому рівні оптимізацію системи центральних державних архівів України шляхом їх перетворення в національні архіви з правовим статусом міжрегіональних територіальних органів Державної архівної служби України та приєднання Галузевого державного архіву Українського інституту національної пам’яті до запропонованої проєктом Закону мережі національних архівів.

Збереження статусу посадових осіб центральних державних архівів, надання працівникам ГДА УІНП статусу державних службовців.

В обговоренні проєкту Закону України взяли участь три представники громадськості, зауваження та пропозиції яких враховано частково.

Автор пропозиції або зауваження

Пропозиції та зауваження

Враховано/не враховано

Центр досліджень визвольного руху

Процедура утворення архівів національних архівів України загалом і Архіву національної пам’яті як національного архіву зокрема як територіальних органів центрального органу виконавчої влади  не відповідатиме у повній мірі вимогам частини першої статті 21 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади».

Не враховано

Відповідно до пункту 3 розділу ІІ «Прикінцеві положення» проєкту Закону Кабінету Міністрів України необхідно, зокрема, протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом:

забезпечити прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону;

привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом.

Так, після прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації системи державних архівів» Мінюстом спільно з Укрдержархівом буде розроблено проєкти постанов Уряду, зокрема, щодо:

утворення як юридичних осіб публічного права міжрегіональних територіальних органів Державної архівної служби;

внесення змін до додатку 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2014 р. № 85 «Деякі питання затвердження граничної чисельності працівників апарату та територіальних органів центральних органів виконавчої влади, інших державних органів»;

внесення змін до Положення про Державну архівну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 870.

Прийняття вказаних актів Кабінету Міністрів України визначить процедуру утворення міжрегіональних територіальних органів Державної архівної служби у відповідності до вимог статті 21 Закону України  «Про центральні органи виконавчої влади».

Центр досліджень визвольного руху

2. Виключення пунктів 6 та 7 розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про доступ до архівів репресивних органів комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років» суперечитиме меті створення Архіву національної пам’яті як архівної установи, яка створена для безпосереднього забезпечення права на доступ до архівної інформації репресивних органів, законсервує ситуацію, коли органи державної влади держави Україна, які не є правонаступниками репресивних органів комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років.

 

Не враховано

Створений 25.06.2019 ГДА УІНП не в змозі, на нашу думку, в повній мірі забезпечувати виконання основних завдань, визначених пунктом 7 Положення про нього: приймання, формування, облік та зберігання профільних документів; доступ до інформації, що міститься в профільних документах, у зв’язку з відсутністю фінансування для здійснення ремонту приміщень, придбання та устаткування технологічного обладнання.

На сьогодні пункти 6 і 7 розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про доступ до архівів репресивних органів комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років» не виконуються.

Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади після проведення ревізії носіїв архівної інформації репресивних органів понад 8 років не в змозі організувати передачу архівних фондів ГДА УІНП через відсутність оптимальних умов для зберігання документів Національного архівного фонду.

Водночас з метою забезпечення реалізації державної політики у сфері відновлення та збереження національної пам’яті Укрдержархівом запропоновано розмістити ГДА УІНП на території комплексу споруд центральних державних архівних установ України у приміщенні 162,2 кв.м.

Михайло Коцюба

1. Про доцільність ліквідації ГДА УІНП.

2. Чи може бути Архів національної пам’яті територіальним органом, зміна та скорочення його завдань і функцій

 

Не враховано (надано роз’яснення)

Проєктом Закону пропонується частину першу статті 25 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» викласти в такій редакціє:

«Національні архіви України створюються за рішенням Кабінету Міністрів України для зберігання документів Національного архівного фонду відповідно до свого профілю, що мають загальнодержавне значення.».

Таким чином, кожен національний архів здійснюватиме повноваження відповідно до положення, яке затверджуватиметься Головою Укрдержархіву.

Повноваження Архіву національної пам’яті як міжрегіонального територіального органу Укрдержархіву буде поширюватися на декілька адміністративно-територіальних одиниць.

Положення про Архів національної пам’яті буде затверджуватися Головою Укрдержархіву відповідно до Закону України «Про центральні органи виконавчої влади». У Положенні про Архів національної пам’яті будуть зазначені всі функції і завдання цього архіву, зокрема, доступ до архівної інформації репресивних органів. Закон зобов’язує розпорядників інформації репресивних органів передати її ГДА УІНП.

Частиною третьою статті 2, частиною п’ятою статті 8,   частиною восьмою статті 15, частиною п’ятою статті 16 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» встановлено, що доступ до архівної інформації репресивних органів встановлюється Законом України «Про доступ до архівів репресивних органів комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років».

Також відповідно до запропонованих проєктом Закону змін частина п’ята статті 8 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» викладена в такій редакції:

«Архівні документи (носії архівної інформації) репресивних органів належать державі і передаються на зберігання Архіву національної пам’яті.».

Порядок користування документами Національного архівного фонду, що належать державі, територіальним громадам, визначається Міністерством юстиції України з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про доступ до архівів репресивних органів комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років» (частина перша статті 19 зазначеного Закону України).

Таким чином, ГДА УІНП не ліквідовується, а перетворюється в Архів національної пам’яті із збереженням своїх основних функцій.

Так, зокрема, документи репресивних органів, що зберігаються в галузевих архівах і не є специфічними, обов’язково будуть передані до Архіву національної пам’яті.

Віталій Редько

1. Невдале застосування термінів «державний орган» і «архів».

Чітко визначити організаційно-правові форми господарювання всіх архівних установ. 

 

Не враховано

Відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 1 Закону України «Про запобігання корупції» державний орган – орган державної влади, в тому числі колегіальний державний орган, інший суб’єкт публічного права, незалежно від наявності статусу юридичної особи, якому згідно із законодавством надані повноваження здійснювати від імені держави владні управлінські функції, юрисдикція якого поширюється на всю територію України або на окрему адміністративно-територіальну одиницю.

Крім того, Статтею 23 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» визначено систему архівних установ, до якої входять, зокрема,  архівні підрозділи державних органів.

Організаційно-правові форми, у яких утворюються архівні установи, визначаються в їх положеннях, які розробляються та затверджуються відповідно до вимог законів України «Про Національний архівний фонд та архівні установи», «Про центральні органи виконавчої влади» та інших актів законодавства.

Термін «державний орган» має більш широке поняття, до якого, зокрема, входить і орган державної влади і колегіальний орган.

2. Частина перша статті  5 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» потребує узгодження з частиною першою статті 17 цього ж Закону щодо доповнення словами «релігійні організації».

Враховано

Частину першу статті 5 проєкту Закону України викладено в такій редакції:

«Національний архівний фонд формується у порядку, встановленому цим Законом, з архівних документів державних органів, органів місцевого самоврядування, громадських об’єднань, політичних партій, релігійних організацій, підприємств, установ та організацій усіх форм власності, а також архівних документів громадян і їх об’єднань.».

 

3. Потребує уточнення визначення терміну «національні архіви України», використання якого передбачено проєктом Закону.

Враховано

Відповідно до запропонованих проєктом Закону змін, завдання національних архівів визначено у частині першій статті 25 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи».

4. Доповнити статтю  24 Закону України “Про Національний архівний фонд та архівні установи щодо створення центральним органом виконавчої влади «територіальних органів центрального органу виконавчої влади».

Не враховано

Територіальні органи центрального органу виконавчої влади створюються у порядку встановленому статтею 21 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади»

 

5. Потребує внесення змін частина п’ята статті 8 проєкту Закону України щодо заміни слів «Галузевий державний архів Українського інституту національної пам’яті» словами «Архів національної пам’яті»

Враховано

частину п’яту статті 8 проєкту Закону України викладено в такій редакції:

«Архівні документи (носії архівної інформації) репресивних органів належать державі і передаються на зберігання до Архіву національної пам’яті.».

6. В проєкті Закону України необхідно визначити правовий механізм делегування повноважень органів виконавчої влади, передбачених у частині першій статті 28 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» архівним установам міських рад.

Не враховано

Правовий механізм буде встановлюватися іншими нормативно-правовими актами.

 

7. Проєкт Закону доцільно доповнити нормами, спрямованими на забезпечення дотримання норм законодавства про Національний архівний фонд та архівні установи в благодійних організаціях та інших підприємствах, установах та організаціях, заснованих на приватній формі власності.

Не враховано

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 1 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» благодійна організація – юридична особа приватного права, установчі документи якої визначають благодійну діяльність в одній чи кількох сферах, визначених цим Законом, як основну мету її діяльності. Таким чином, статті 32 і 42 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» поширюється на благодійні організації.

 

8. Проєкт Закону доцільно доповнити нормами, що стосуються професійної діяльності у сфері архівної справи

Не враховано

Стаття 38 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» залишається в чинній редакції, оскільки питаннями професійної діяльності в архівних установах можуть займатися держслужбовці, працівники архівних установ, які мають відповідну освіту, що відповідає також вимогам Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників (випуск 81 «Культура та мистецтво», розділ «Діяльність архівів»), затвердженого наказом Держкомархіву від 28.01.2008 № 15, погодженого Міністерством праці та соціальної політики України, який є обов’язковим для працівників, зайнятим в архівній справі.

9. Проєкт Закону доцільно доповнити нормами, спрямованими на забезпечення належного фінансування діловодства та архівної справи в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності.

Не враховано

Питання щодо оплати праці працівників архівних установ, що не належать до сфери управління Укрдержархіву, виходять за межі його повноважень.

10. Проєкт Закону потребує детального фінансово-економічного обґрунтування

Враховано

Необхідні фінансово-економічні розрахунки до проєкту Закону розроблено та будуть подані на розгляд Міністерства фінансів.